woensdag 7 augustus 2013

Zorgenpoppetjes

Vandaag zat ik weer in mijn rol als 'aanbieder'  bij het Toon HermansHuis (een inloophuis voor mensen die te maken hebben (gehad)  met kanker). Tot vandaag bakte ik taartjes met kinderen zoals ik hier al eens beschreef. Een paar weken geleden heb ik echter 'de stoute schoenen'  aangetrokken en een andere workshop bedacht: "zorgenpoppetjes maken". En het was een succes: een vol atelier, en na afloop alleen maar vrolijke kinderen (en ik ook)!

Het idee ontstond toen ik mijn eigen zorgenpoppetjes van vroeger terug vond, zulke schattige figuurtjes! En met een nog mooiere betekenis.
Daar kon ik wel wat mee.
Met klei maakte ik al eerder de basisvormpjes. Vanochtend hebben we die met potlood bewerkt, waardoor er een verrassend goed effect ontstaat.

Poppetjes van vroeger en de basis van klein, klaar voor bewerking.


Creaties van de kids:
Herken de Ninja en de Engelse Bobby/ agent.

Voor de afwisseling wilde ik ook een tweede variant van het zorgenpoppetje, Pinterest boodt uitkomst. In plaats van hout (tandenstokers, prikkers) gebruikte ik 'skooby doo' draad en een kraal als basis. Wikkel er draad omheen en klaar. Ook dat gaf een gaaf effect! 

"Natuurlijk"  kon ik het niet laten om er nog een finishing touch aan te geven.
Om de klei-poppetjes te bewaren maakte ik op mini formaat stoffen zakjes van wat restjes stof.



Voor de draad-poppetjes vouwde ik doosjes.
Tenslotte printte ik de betekenis van de zorgenpoppetjes op de achterkant van mooi papier. Dat paste nog mooi in het doosje erbij.

Dit alles te samen vormde een mooi resultaat van een fijne ochtend. En 7 blije, creatieve kinderen/jeugdigen.
Echt een leuke activiteit om vaker aan te bieden!







Met dank aan mijn schoonzusje en nichtje voor het helpen maken van de klei-poppetjes en het vouwen van de doosjes (een heerlijke bezigheid tijdens een weekendje weg met de familie!)





1 opmerking: